×
بیتحرف ماحرف شما
x - »
| 31 ارديبهشت 1403, 5:36 ب.ظ
0098 21 88961224

از حال حرکت جوهری در عالم طبیعت تا مقام تجرّد تام
در نوزدهمین جلسه ی دوره ی تربیت اساتید مفاهیم خطبه ی حمد فاطمی بیان شد
27 آذر 1401

اگر مبنا عود به سوی حق است ، شرط و مبدأ این عود ؛ اتّصال به عالم عقلی است . و با همین شرط ‏است که می توان در غایت " لیعبدون " به سمت خدا برگشت . یعنی آن عباد الله و آن عبد الله و ‏عبودیّت عقلانی - و نه فقط عبودیّت فعلی نماز صوری - عبادات و طاعاتی که ابزارها و صورت ها ‏و برآیند آن عبودیّت عقلی در" إنّما الأعمال بالنیّات " است ؛ و اگر نیّت عقلانی درست داشته باشد ، ‏نماز هم در پای بست آن نیّت عقلانی صحّت پیدا می کند - ممکن است ظاهر نماز درست باشد ، امّا ‏باطن آن اگرچه غیر باطل ، اما قبول و مرضی حق هم نباشد . اینجاست که رضای الهی و رضوان ‏حق و روح و ریحان نماز بر می گردد به آن شرط قبول الهی در تلازم با آن حقیقتی که این بطن و ‏این صورت دارد . البته در تجرید هم بین این نماز با آن مراتبی که اولیاء دارند ، باید ببینیم فاصله از ‏کجا تا به کجاست ؟ - از تعیّن اعیانی سجود و عبودیّت در صورت وجودی انسان ؛ یعنی امام سجّاد علیه السلام پرسیدند که نسبت شما با جدّتان که امیرالمؤمنین علی ‏علیه السلام باشند در عبادت چگونه است ؟ فرمود ‏نسبت من در عبادت به جدّم مثل نسبت امیرالمؤمنین ‏‏ به پیامبر است . در نسبت آن عبادت بی ‏مانند پیامبر صلی الله علیه و علی آله و سلم که عبدالله است در آن عبودیّت تامّ خداوند در تعیّن خلقی و خُلقی عقل اوّل . در ‏صورتی که ممکن است تصور شود امیرالمؤمنین جوان تر و با آن قدرت های ویژه قادر به عبادتی ‏بیشتر بوده اند ؛ امّا میزان کیفیّت عبادت است و آن نحو از تجرد عقلی در ارتباط با جهات معنا و ‏جهان غیب که از این منظر پیامبر را متفاوت می کند از امیرالمؤمنین و امیرالمؤمنین را نیز از امام ‏سجّاد - در اذعان این معنا که امام سجّاد این بیان را خود بفرمایند ، آن که خود دارد می گوید فرق ‏دارد با قضاوت امثال ما . حال از آنجا که اعطای مطلوب به میزان طلب بوده و فیض بیش از آن به ‏هیچ استعداد قابلی در عالم وجود از سوی فیّاض مطلق که فعلیّت تام دارد افاضه نمی شود ، تلاش ‏شیعه در نسبت با اهل بیت است که موجد دریافت فیض خواهد بود تا مطلوب او ، او را با شکل ‏دهی به جریان عقلی وجودی از بند غفلت ‏‎"‎‏ لهم قلوبٌ لا یفقهون بها و لهم أعینٌ لا یبصرون بها و ‏لهم آذانٌ لا یسمعون بها‎" ‎‏ از حال این حرکت جوهری در عالم طبیعت خلاص کرده و به عالم عقل ‏نائل کند و به مقام تثبیت تجرید عقلی در تجرّد تام برساند . ‏

برچسب ها :


نام*
ایمیل*
نظر*




نسخه قابل چاپ
کد خبر : 50238
تاریخ خبر : 1401/10/06-03:43
تاریخ به روز رسانی : 1402/11/24-09:43