×
بیتحرف ماحرف شما
x - »
| 15 مهر 1403, 5:41 ق.ظ
0098 21 88961224

قوی تر شدن زنان انقلابی در فرصت جهاد عینی این ایّام
در هجدهمین جلسه ی دوره ی تربیت اساتید مفاهیم خطبه ی حمد فاطمی عنوان شد
20 آذر 1401

این مسیری که حضرت زهرا ‏سلام الله علیها‏ در اتّصال به عالم عقلی در پیش گرفت در خطبه ، این مسیر در ‏تداوم تاریخی اش تا قرن ها و قرون متمادی آمد تا به انقلاب اسلامی رسید. یعنی رسید به معاصرت ‏شهدایی که این اتّصال عقلی را با آن وجود مقدّس برقرار کردند . این فاطمیّه ها ، این توسّل ها و ‏عملیّات و شهادت هایی که با ذکر یا زهرا مزین و منفتح بود ، این ها آمد و این مسیر را روشن و ‏مشخص کرد . گرچه یک عده ای " یریدون لیطفئوا نور الله " یا " یریدون ان تضلوا السبیل " می ‏خواهند این حقیقت را که این قدر از آن زخم خوردند و نسبت به آن معاذالله کینه دارند ، نادیده ‏بگیرند . البته این کینه و این حدّ نازل از مقابله با نور حضرت زهرا در عالم دلیل دارد ، که باید به ‏این دلیل هم توجه داشت . چون آن غلبه ی نوری با آن شدّت غلبه در" کلَّما أَوقدوا ناراً للْحرب ‏أطْفأها اللَّهُ " برای شیطان و برای شیاطین عالم و شیطان بزرگ خیلی گران تمام شده است .درست ‏مثل همه ی شیطنت ها ی اهل شیطنت و مشیطنان داخلی که این نوع نگاه ناقص در عالم و در این ‏دوران ملکه شان بوده و شده است ؛ به دلیل همان غفلت ها و به دلیل آن حرکت عرضی در عالم و ‏آن هواهایی که در عالم ذخیره داشتند ، که سمت آن تجرّد عقلی و آن علّت غایی عالم - که ملتفت و ‏متوجه اش هم نشدند - نیامدند. این ها کینه دارند از نور این نورانیّت که جای تعجب نیست و مقابله ی ‏درستی از جنبه ی حقیقت با آن ها بایستی صورت گیرد و اجازه داده نشود که این کینه ها به مرز ‏اهانت برسد ؛ که در آن وجه باید مقابله ی جدّی مردمی و حکومتی صورت بگیرد . ما می دیدیم که ‏رزمندگان ما در جبهه ها یا مدافعان حرم ما می رفتند و می جنگیدند و خانم ها برکنار بودند از فتوای ‏جنگ . البته بودند کنار شوهران و همسران و برادران و فرزندانشان ولی برکنار بودند از حکم جهاد ‏و مقابله ی عینی . این مسأله ی فتنه و اغتشاش و این حرکت اخیر برای دو وجه روحانیّت و زنان ‏محجبه ، یک فرصتی را ایجاد کرد برای شهادت ، جانبازی و حضور انقلابی که برخی زنان از این ‏غفلت کردند ؛ از این فرصت جهادی که خداوند برایشان بوجود آورد غفلت کردند و ترسیدند و نسبت ‏به صیانت از چادر زهرایی خود مع الاسف سستی کردند . یعنی در این آزمون مردود شدند و متوجّه ‏نشدند که این چادر سلاح توست و این چادر مورد حمله قرار نگرفته است ؛ بلکه این ایمان توست ‏که تحت هجمه ی شیطنت شیاطین است و تو باید جهاد داشته باشی در دفاع از این چادر ، نه این که ‏از این چادر بگذری . اینجا یک فرصت تاریخی به زنان در کنار روحانیون داده شد که در مقابل ‏معاضدین از آن وجه وجودی و روحانی و نوری خود دفاع جانانه کنند و جهاد کنند و مقاومت داشته ‏باشند و برخی زنان غفلت کردند از این فرصتی که خداوند به آن ها داد . اگر متوجه این فرصت ‏بودند دیگر از حضور اجتماعی نمی ترسیدند ، از حربه و حمله ی دشمن نمی ترسیدند . چون آن ‏امامی که در بحث تبعیدش او را می آورند کنار دریاچه ی نمک در آن تاریکی ، اگر قرار بود بترسد ‏که این انقلاب رخ نمی داد . ما باید اعتقاد داشته باشیم به آموزه ی " گر نگهدار من آن است که من ‏می دانم " که ترجمان ادبی ابعادی از آیه ی محکم و منیر" من یتق الله یجعل له مخرجا " و آیت ‏گرانسنگ " من یتوکل علی الله فهو حسبه " است . در این حرکت نه تنها آسیبی به زنان مسلمان ‏وارد نمی شود اگر ایمان و مقاومت داشته باشند و اگر خدا با آنها همراه باشد ، بلکه کراماتی هم " ‏من حیث لا یحتسب " نصیب آنها خواهد شد . ولی اگر ترسیدند و خائف بودند و آن ملکات دنیایی و ‏طبیعت گرایی و مادیّات و اموری که در وجودشان آنها را با تجرّد عقلی فاصله داد ، بر آنها غلبه کرد ‏؛ معلوم است که زن در این موضوع کوتاه می آید . چون او از ابتدا از عمق وجود چادری و محجبه ‏نبوده است و فقط یک صورتی از حجاب را بر سر و با خود همراه داشته است . این جا در فرصت ‏جهادی که به زنان داده شد ، زن باید قوی تر می شد - در همان سیری که در انقلاب همیشه برای ‏زنان انقلابی از جهاد دفاعی به سمت جهاد عینی مطرح بوده است. لذا در این جا دیگر جهاد دفاعی ‏نیست ، جهاد عینی است برای زن - که این فرصت را زنان ما بعضی نادیده گرفتند و از آن غفلت ‏کردند ، یا شیطان توانست غلبه کند و طمع کند و یک مدّت پیشروی کند در این بحث کور حجاب ‏زنان . در خطای برداشت آنها که مثل بعضی از روحانی ها که لباس نپوشیدند ، می گفتند که چه ‏عیبی دارد که چادرمان را برداریم ؟ یعنی ترسیدند و این خوف طبیعی و مادی در مقابل همان بحث ‏ذهول فرصت های تعقل تجریدی است، یعنی در واقع این ذاهل و زائل شد از آن ها و در این جا ‏مردود شدند کسانی که این حرکت را در مقابل این موضوع خیلی پیش پا افتاده و عادی و مادی داشتند ‏‏. ما در طول جنگ سال ها زیر بمباران ها زندگی کردیم و نترسیدیم ، حالا از برخورد و ولنگاری ‏چند نفر اراذل و اوباش بخواهیم خوف به دل راه دهیم و بترسیم ؟

برچسب ها :


نام*
ایمیل*
نظر*




نسخه قابل چاپ
کد خبر : 50233
تاریخ خبر : 1401/09/26-23:29
تاریخ به روز رسانی : 1402/11/24-10:07