×
بیتحرف ماحرف شما
x - »
| 31 ارديبهشت 1403, 5:31 ق.ظ
0098 21 88961224

نقد مبنا قراردادن تخیّل به جای تعقل در شئون اهلبیت علیهم السلام
در هفدهمین جلسه ی دوره ی تربیت مدرس مفاهیم خطبه ی حمد ‏فاطمی عنوان شد
13آذر 1401‏

در بحث عقول متوسط که در عالم برزخ جزو متوسطین هستند - اگرچه در این دنیا از متشرعین ‏باشند ، اما چون نهایتا ً به دلیل ضعف و نقصان قابلیّت تجرد ، امکان تعقل برایشان نبوده و در عالم ‏طبع و طبیعت به تخیّل صِرف اکتفا کردند و این باعث نیل به مرتبه ی عقول متوسّط شد که در جنّت ‏هم جنّات متوسطین دارند و محشور شدنشان هم با آن خصوصیّات و ملکاتی است که برمی گردد به ‏وجوه و ملکات تخیّلشان - این متشرعین نهایتا ً می توانند حقایق را تخیّل کنند و بعضی با ملائکی هم ‏محشور می شوند که آنها را هم تخیّل کردند در این عالم . این که یک کشور این وضع را پیدا می کند ‏که غالباً شئونات اهل بیت علیهم السلام باید به آن تذکر داده شود - چه در مراسمش ، چه در ‏اغتشاشش و چه در انقلابش ؛ و در هر وجهی می بینید که گاهی این شئونات خدشه دار می شود - به ‏این دلیل است ، که تخیّل اهل بیت خصوصاً در سالهای اخیر مبنا قرار داده شده است ؛ به دور از ‏تعالیم اوحدی از انسان ها - که در هر قرن چند نفر ممکن است از این میان به عقل مجرّد دست پیدا ‏کنند و قادر به انسلاخ از طبیعت باشند و نباید فکر کرد که این انسلاخ به آسانی قابل دستیابی است . ‏در این سطح شاید فقط بشود تخیّل کرد عقل مجرّد را ، این که بخواهید زحمت کشیده و کار و تلاش ‏کنید تا در تعیین ماسعای خود به آن مرتبه نائل شوید ، حرکتی در حدّ امام لازم دارید و این طور ‏نیست که فکر شود می توان در این حدود وارد و یا به آن نائل شد یا در این خصوص عموماً اجازه ‏ی ورود و حتی تدریس داشت - بنا به نظر شریف امام‎ ‎‏(قدس سره) این انسان هایی که صاحب ‏عمل صالح هم هستند و با ظواهر شرع هم اخلاق خود را تعدیل کردند ؛ اما از حیث عقل نظری در ‏مرتبه ی تخیّل صِرف ماندند - در مرتبه ی تخیّلی که جنّاتشان جنّات متوسّطین است - همان ها ‏هستند که گاهی اطلاق می شود از ایشان به اصحاب یمین ، ولی بحث خطبه در جستجوی آن عقل ‏مستفاد و تجرّد تام مقرّبین است ، کسانی که بتوانند در عالم با کشف تام و با عقل مجرّد در تمام ‏معقولات نظری و بدیهی ورود پیدا کنند و حقایق عالم را از این طریق نزد عقل ؛ با وجود " تفاوت ‏عن الادراک ابدها " در تفکر معقول درک و علیرغم " جمّ عن الاحصاء عددها " در تجرید ‏موصول احصاء و احضار کنند . ‏

برچسب ها :


نام*
ایمیل*
نظر*




نسخه قابل چاپ
کد خبر : 50230
تاریخ خبر : 1401/09/18-15:43
تاریخ به روز رسانی : 1402/11/24-10:06