×
بیتحرف ماحرف شما
x - »
| 31 ارديبهشت 1403, 5:03 ب.ظ
0098 21 88961224

فهم کارساز امام (ره) در بحث انسان کامل
بحث در لزوم کار بر مبانی و آثار امام برای انقلاب در فهم آثار اهل بیت علیهم السلام
در جلسه ی چهاردهم دوره ی تربیت مدرس مفاهیم خطبه ی حمد فاطمی عنوان شد
22آبان 1401‏

اگر ما از اول شروع کنیم خطبه را و همین طور بیائیم جلو ، این جا که ما هنری نکردیم در صورت ‏تکرار و ترجمه ی صوری الفاظ که آنجا هم نیاز است اولاً به تأکیدات و ثانیاً قرائت متناسب با معنا ‏و قرائن و ثالثاً درک شأن نزول لغات و اصطلاحات در جای درست آن - که حتی گاهی یک لغت در یک ‏جای خطبه با جای دیگر؛ و یا یک جا لفظ یک دعای حضرت زهرا سلام الله علیها با همان لفظ در ‏خطبه متفاوت است به لحاظ کارکرد معانی ، که این تفاوت ها در شأن نزول های شان ، در تأکیدات ‏شان روشن می شود. لذا در تدریس خطبه با آن مفاهیم کلان در عالم و با آن جامعیّت و ارزش و آن ‏دردانگی نباید به سادگی با مفاهیم بازی و تخیل کرد و بی رویّه ذوقیّات را وارد آن کرد - البته حالا ‏دیگر این هم هنر است که فردی ذوقی به خرج دهد که ما معمولاً در شروح نمی بینیم که مثلاً برهان ‏خلاّقانه ای در این زمینه گفته شده باشد . در آن صورت می گفتیم یک چیزی از برهان خود اضافه ‏کردند - اینجاست که باید اذعان داشت که در علمایا علام ، مراجع عظام ، بزرگان تاریخ از سلسله ‏ی علمای شیعه که نگاه می کنیم ، تنها کسی که از عهده ی این بر آمد خود امام راحل عظیم قدس ‏سره بود . با این که ایشان مستقیماً وارد مفهوم خطبه ی حضرت زهرا نشده اند ، اما مبانی امام از ‏باب طرح تسانخات و کیفیّات و ماهیّات خیلی کمک می کند به درک خطبه ی حضرت زهرا . یعنی ‏باز هم هر چه می رویم سراغ نظرات دیگران که ممکن است حرف های قشنگی هم زده باشند - که ‏تلاششان مأجور حق باشد - اما در آثارامام خصوصاً در بحث انسان کامل و در بحث تجلیّات - جایی ‏که ما از این مبانی می خواهیم کمک بگیریم برای فهم بهتر موضوع - می بینیم که این مبانی کارساز ‏است و مبانی امام است که دارد جواب می دهد . یعنی کسی که نزدیک تر از همه شد به متن این ‏معارف و موضوعات و غایات ، خود امام بود بدون این که مستقیماً وارد بحث معرفت شناسی فاطمی ‏شده باشد - به همین خاطر است که روز ولادتش هم با حضرت زهرا در یک روز در 20 جمادی ‏الثانی است که این نسبت ها و تقارنات تصادفی نیست در عالم واقع و بیانگر آن است که این ‏ولادت یک ولادت خاص است و یک هدف خاصی هم از وجود و ظهور او در عالم هست ؛ که مع ‏الاسف از این نعمت هم هم دارد کفران می شود و از حقیقتش هم دارد غفلت می شود و مبانی اش ‏هم دارد فراموش می شود . یعنی خوب نمی پردازیم به این بحث های امام . لذا اگر طرح درس ‏فاطمی بخواهیم بدهیم ، می گوئیم اگر می خواهید فاطمه ی زهرا را بشناسید ، اهل بیت را بشناسید ، ‏بیائید بر آثار امام کار کنید . بعد از قرآن و حدیث در آثار بزرگان هم چنان آثار امام در خشان است و ‏ما را دلالت می کند به مفاهیم ناب حکمت فاطمی . دوره ی تقریرات امام ، بحث شرح اسفارشان ، ‏کمک می کند به این که ما بتوانیم در دایره ی این مفاهیم تسلّط بیشتری پیدا کنیم و ورود پیدا کنیم که ‏واقعاً باید گفت ما مدیون امام هستیم در این بحث حکمت فاطمیه ، یعنی اگر امام نبود آدم می ماند ‏واقعاً خود چه باید بگوید؟! چون خود آن وثوق امام و وثوق معرفتی و وثوق حِکمی امام که کارکردش ‏را در انقلاب در سطح وسیع جهانی به ما نشان داده است ، مبیّن این نکته است که در تداوم و تعمیق ‏آن کارکرد اگر بخواهیم انقلابی در فهم آثار اهل بیت و در نشر آثار اهل بیت علیهم السلام داشته ‏باشیم ، باید برویم سراغ آثار امام راحل عظیم قدس سره.‏

برچسب ها :


نام*
ایمیل*
نظر*




نسخه قابل چاپ
کد خبر : 50206
تاریخ خبر : 1401/08/27-13:07
تاریخ به روز رسانی : 1402/11/24-09:48