×
بیتحرف ماحرف شما
x - »
| 31 ارديبهشت 1403, 4:42 ق.ظ
0098 21 88961224

ابتلا به حجاب قشور در حوزه ها و دانشگاهها
در جلسه سیزدهم دوره ی تربیت مدرس مفاهیم خطبه ی حمد فاطمی عنوان شد
15 آبان 1401‏

حوزه ها ودانشگاه هایمان در علوم تجربی و در علوم انسانی و در معارف مبتلا به حجاب این ‏قشورند . هر چقدر هم زحمت کشیده شده است ، آخرش را که نگاه می کنید می بینید که برآیند آن ‏برآیند خیلی بالا ومطلوبی نیست . ممکن است در جایی در مقایسه با جهان ما جلو و پیشرو هم باشیم ‏در بعضی از وجوه علمی ، ولی همه اش کارکردهای مادی و عادی دارد دیگر . نهایتاً موشک است ‏و تولید انرژی هسته ای . امّا ما کجا هسته ی انرژی اهل بیت و کائنات را در آوردیم ؟ کجا فهمیدیم ‏که دمع و بکاء اسرافیل تولید طوفان نوح می کند؟ ‏
‏ هسته ی اصلی عالم وجود انرژی اش چیست ؟ اگر ما بتوانیم این را در نظام تسبیحی عالم و ‏ریاضی لاهوت کشف کنیم ، می توانیم بفهمیم کجای عالم هستیم . اما می بینیم یک آدم غربی می آید ‏در حرم امام رضا علیه السلام ، می گوید من دیدم انرژی هایی از این حرم ساطع بود که مبهوت شدم ‏‏. کدام آدم شیعه و کدام انسان مسلمانی - به جز عرفای عظام و به جز آن والا مقامان - چه کسی آمده ‏گزارش های این گونه بدهد که من دیدم سطع انرژی را در حرم ؟ یا حتی عکس هایی که از قدیم از ‏کربلای معلّی ، از نجف اشرف ، از مکه ی مکرمه ، از عتبات عالیات و از مشاهد مشرفه داریم همه ‏را مستشرقین گرفتند ، هیچ کدام را خودمان نگرفتیم . چرا ؟ چون حواس مان به این بوده که با ‏دوربین اختراعی ِآنان از خودمان عکس بگیریم . این قدر که قاجار از خودشان عکس دارند از اماکن ‏متبرکه در زمان قاجارعکس نیست . از حرمسرای شان عکس دارند - که حرمسراست اسمش - ‏عکس از اماکن متبرکه در قدیم نداریم . برای این که ما فقط سلفی می گیریم از خودمان ، خویش نگر ‏و خویشتن نگار در آئینه خودمان را می بینیم ، حقیقت وجودمان را سعی نمی کنیم در آئینه ی بزرگ ‏عالم ببینیم . فقط عادت کرده ایم مقابل یک آئینه ی مادی بایستیم و همین طور صورت خودمان را ‏تماشا کنیم . ولی این که بتوانی خودت را در یک آئینه بزرگ تر و جمعی ببینی ، در آئینه ی نگاه ‏دیگران ، در آئینه برخورد دیگران ، در آئینه تفکر دیگران ، در آئینه ی رفتار دیگران و در آئینه ی ‏تأثیر بر دیگران ، آن می شود آئینه ی عالم که ما باید در محاذات آن قرار بگیریم . این کار را اهل ‏بیت علیهم السلام با ما کردند و این را به ما آموختند و همچنان دارند ادامه می دهند ؛ که خطبه یکی ‏از نشانه ها و نمونه های بارز این رفتار ولایی و تکوینی در مقابل این عالم است که ما در آئینه ی ‏آن داریم سیر می کنیم.‏

برچسب ها :


نام*
ایمیل*
نظر*




نسخه قابل چاپ
کد خبر : 50203
تاریخ خبر : 1401/08/27-12:16
تاریخ به روز رسانی : 1402/11/24-10:05