×
بیتحرف ماحرف شما
x - »
| 31 ارديبهشت 1403, 5:03 ب.ظ
0098 21 88961224

راه حل مطلق طلاق در جوامع
‏- در جلسه ی یازدهم دوره تربیت مدرس مفاهیم خطبه ی حمد فاطمی عنوان شد
ا آبان 1401‏

کسانی که غافل بودند و آمدند به خواستگاری حضرت زهرا مثل عبد الله بن عوف چقدر خواب ‏بودند ، که اندازه یک جُوی هم نبودند ، بعد به طمع خام خود آمدند به خواستگاری حضرت زهرا ‏سلام الله علیها و نمی دانستند که آن التقاء بحرین یک حقیقتی هست در عالم ، یک تقدیری است در ‏عظائم عالم که " أمرت بتزویجک من السماء ". یک گزینشی است که در مآثرش در واقع از باب ‏کفوّیّت ، مشکل موجود جوامع از باب طلاق را حل می کند. این که در این ازدواج های سرسری بی ‏آن که تلاقی ها - در تعیّن لابدّ عالم کثرت - تلاقی حقیقی باشد و بدون این که این ازواج ، توازنی و ‏تناسبی و تسانخی بین آن ها برقرار باشد ، به صرف یک خواستگاری صوری و پر تکلف قبول می ‏شود و بعد طرفین در یک زندگی مشترک قرار می گیرند که این زندگی دیگر " لا یبغیان " نیست ‏و از قضا " یبغیان " است. یعنی همین گونه آن " یبغیان " یک جا به طلاق هم متأسفانه منجر می ‏شود که آن طلاق هم طبیعی و لابدّ است. لذا از این جا این آموزه ها ، آموزه ی آن هایی که در پی ‏اسوه و الگوی متعالی هستند اخذ و اتّخاذ می شود ، نه این که صرفا ً در کلیشه ی رفتار انسانها در ‏برابر یکدیگر . خیر ، از گزینشی که در عالم برای این ها اتّفاق افتاده ، می شود ایضاح داشت که ‏اگر ما مسئله ی ازدواج را در جامعه حل کنیم - در صحّت و سلامت و دقت انتخاب و نه به وسواس ‏افتادن - مشکل طلاق هم تا حدودی خود به خود حل می شود ، در رعایت فهم " لا یبغیان " . اکنون ‏در زندگی ها اگر تعادلی وجود دارد از باب همان " لا یبغیان " است و این ها در این که ملاحظه و ‏رعایت آن برزخ بینشان را می کنند نیز در همان سازشی که امام قدس سرّه می فرماید بروید و با هم ‏بسازید . این نیز به گونه ای تمثیل همان برزخ " لا یبغیان " و همان " حجراً محجورا " ای " قدراً ‏مقدورا " در تحفیظ و تحریم و تحدید است ، یعنی نهایتاً یک حجری باید بین این ها وجود داشته ‏باشد. اینگونه نیست که مدام بینشان پر و بال یکدیگر را بستن و دخالت در احوال و امور یکدیگر ‏باشد. این ها از آن خصوصیّاتی است که منجر به عوارضی می شود که جوامع با آن دست به ‏گریبانند. چرا ؟ چون مفاهیمی که در اسلام از طریق این اسوه ها و از طریق این آموزه ها طرح ‏شده است ، به ندرت به آن دقت و توجّه ، خصوصاً توجّه علمی می شود و به صورت سنّت و روالی ‏مستمر مع الأسف مورد استفاده قرار نگرفته است . ‏

برچسب ها :


نام*
ایمیل*
نظر*




نسخه قابل چاپ
کد خبر : 50194
تاریخ خبر : 1401/08/15-07:21
تاریخ به روز رسانی : 1402/11/24-09:51