×
بیتحرف ماحرف شما
x - »
| 31 ارديبهشت 1403, 5:33 ق.ظ
0098 21 88961224

‏ تشدید سیاه نمایی در قالب نقد کار خوبی نیست !‏
17 مهر 1401
پیشنهاد حفظ خطبه به عنوان شرط ورود به کانون معارف حوزه و دانشگاه

در جلسه نهم دوره ی تربیت اساتید خطبه ی حمد فاطمی عنوان شد :

تأکید برحفظ خطبه نباید فقط در قالب مسابقه در جامعه مطرح باشد که فقط برخی حوزویان ، ‏برخی اهل اندیشه و فکر از میان خانم ها و آقایان بیایند و در مسابقه شرکت کنند و حفظ کنند خطبه ‏را . باید شرط ورود به حوزه در آزمون ورودی حوزه ، این باشد - که کاری هم ندارد طرح و ‏پیشنهاد دادن آن به مراکز رسمی - تا آن که می خواهد وارد شود به حوزه ی تعلیم دین ، اوّل برود ‏این را حفظ کند تا تابش انوار این خطبه بر وجودش باعث شود این یک طلبه ی خوبی از آب درآید . ‏یا مثلاً برای دانشجویان رشته ی معارف ، در کنکور و مقدمات درسی شان این تمهید بوجود آید تا ‏یک تابش هایی بر وجود این ها شود و این ها را آماده کند برای فتوحات ابواب این معارف . نه این ‏که ما بعدش بیائیم بگوئیم به بعضی از حوزویان که اگر دلت تان خواست بیائید خطبه را حفظ کنید . ‏چه فایده ای دارد این طور وارد شدن ؟ در تأخر از این آدم ها که در تقدّم شان می گویند " حس کردم ‏پرده های سخن عوض می شوند و آموزشگاه های پند و حکمت تغییر می یابند " یعنی در هر یک ‏خطبه و بیان و فصل ، احساس می کرده است که آموزشگاه وجود دارد. یعنی یک تراکم علمی می ‏دیده است در آن و تأثیرات این تراکم علمی را بر خودش می آید گزارش می دهد . این نشان می دهد ‏که این آدم ، هم آدم مستعدّی بوده از نظر استعداد قابلی فردی که در قبال تابش این انوار قرار گیرد ‏وهم خوب دیده وخوب توصیف کرده است ؛ و هم این که به دنبال متن خوبی رفته است که آن بیانات ‏امیرالمؤمنین است . یعنی با این استعداد قابلی ، با این استعداد و بصیرت ، سراغ خُطب امیرالمؤمنین ‏رفته و تأثیر گرفته است از ژرفای ناب و روح تابناک این خُطب . در دوره ی ما ، ممکن است یک ‏جوان ما برود به یک سرود عالی و متن متعالی بپردازد و ممکن است برود سراغ یک شعر و ترانه ‏ی به درد نخور. هر دو تای این ها تأثیراتش را بر روی جوان ما می گذارد ؛ ولی آن که رفته آن ‏سرود عالی را - عالی در حماسه اش ، در رشادتش ، در شجاعتش ، در غیرتش - شنیده است ؛ ‏برخوردار از آموزش یک آموزشگاه هایی است که این فرد با انتخاب خودش ، خود را در ‏مدار عرضه و بارش نفحات آن قرار داده است ؛ و این فرد هم ، انتخاب درستی کرده و هم ، هنر ‏درستی را انتخاب کرده و هم ، این که خوب و درست به آن رسیده است و نتیجه ای هم که گرفته ، ‏خوب و درست است . ممکن است یک فردی برود و در یک دوره ای هم شرکت کند ، اما از آن ‏دوره که می آید بیرون ؛ نتیجه اش این نباشد که متصوّر و متوقّع است. ولی این فرد این خصوصیّت ‏را داشته و خوشبختانه خوب نتیجه گرفته و بعد بیائید و بروید بر روی تاریخ زندگی اش هم تحقیق ‏کنید ، می بینید آثاری وجود دارد مثل تقریب مذاهب و ادیان که نهج البلاغه فقط تا این حد ادبی بر آن ‏تأثیر نگذاشته است . این یک نمونه است . ما بیائیم بگوئیم روحانیّت معظّم ، وعاظ محترم ، منابر ‏مجلّل و صفاتی از این دست به این ها بدهیم ، کدام شان نهج البلاغه را می توانستند بر اساس اندیشه ‏ی بشری وصف کنند که این جمله را دست هر آدمی بدهید ، بفهمد .‏
‏ در همین بحث حجاب در برنامه ای تلویزیونی که دو تن از خواهرانمان آمدند و صحبت کردند ‏، نقدش را که می خواندیم در یکی از این سایت ها ، دیدیم که می گوید " دو خانم با ادبیات سخت ‏درصدد توجیه بودند . هر دو حرف های قلمبه و سلمبه می زدند و اتفاقاً این هم برای اکثریت حامیان ‏این جریان که نیروهای سنتی اند چندان مفهوم نیست ‏‎.‎‏ برای همفکران خودشان هم این ادبیات ‏دانشگاهی و اصطلاحاتی چون جریان مسلط داده‎ ‎مفهوم و جذاب نیست " این منتقد در این خصوص ‏از یک جهت راست می گوید . آخر شما مناظره و نقد گذاشته اید برای تبیین و روشنگری در شرایط ‏اهراج و اغتشاش ، کلاس درس که نیست . در کلاس درس فلسفه ، آدم باید با ثقل علمی بحث حرف ‏بزند و در یک حدّی از سطح الفاظ و مصطلحات آن علم پائین تر نیاید و تقلیل ندهد آن را . ولی در ‏یک برنامه ی تلویزیونی با آن سطح مخاطب عام ، شما باید طوری بی تکلف و اقناعی حرف بزنید ، ‏که قلب این ها را متوجّه کنید و تصور درست برایشان ایجاد کنید تا موجب تصدیقشان شود . غفلت ‏زدایی کنید ، علاقه مندی در این ها ایجاد کنید ، هزار شیوه و فنون دعوات این جا وجود دارد . ‏خصوصاً در شناخت موضع و موقع بحث که محل تسویه ی ماسبق ها در طرح بایدها و نفی نبایدها ‏نیست ؛ و اگر سپهر عمومی میانجی به عنوان یک خلأ دیده می شود باید فرصت برنامه ای چنین ‏را به آن سپهر میانجی عام تبدیل کرد از زبان خواص جامعه و نه تشدید سیاه نمایی در قالب نقد، ‏آن هم در شرایط حلول فتنه .‏


توضیح عکس اختصاصی ‏‎: ‎ صحن مطهر فاطمة الزهراء سلام الله علیها ، حرم معلای امیرالمؤمنین علیه السلام ، نجف اشرف . اربعین 1401‏


برچسب ها :


نام*
ایمیل*
نظر*




نسخه قابل چاپ
کد خبر : 50182
تاریخ خبر : 1401/07/21-11:34
تاریخ به روز رسانی : 1402/11/24-10:03